Lurt av Bilpris.net?

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Lurt av Bilpris.net?

22.11.2010

En rekke forbrukere føler seg lurt av nettstedet Bilpris.net etter å ha mottatt faktura på 399 kroner for det de trodde var en gratis prisvurdering av bilen. Selskapet bak nettstedet, Bilpris Norden LCC, har nylig sendt ut purringer på disse kravene. - Føler du deg lurt, bør du protestere mot kravet, oppfordrer forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har den siste tiden fått flere klager fra forbrukere i saken.

Har du mottatt purring?
Dersom du mener du aldri har inngått noen avtale på Bilpris.net, må du kontakte selskapet og protestere på/mot kravet skriftlig, for eksempel ved å sende en e-post til info@bilpris.net. Så lenge kravet er omstridt, kan ikke selskapet true med inkasso eller ilegge deg inkassokostnader.

Har du foretatt en taksering av bilen din hos selskapet, vil du trolig også fortsatt  kunne benytte deg av angreretten. Angreretten løper i inntil ett år dersom man ikke har mottatt angrerettskjema eller andre nødvendige opplysninger om angreretten. Klagene til Forbrukerombudet tyder på at slike opplysninger ikke har blitt gitt. Ønsker du å benytte angreretten, sender du en e-post eller et brev til selskapet.

Svenske forbrukermyndigheter advarer
Konsumentombudsmannen (KO) i Sverige har i en tilsvarende sak konkludert med at praksisen fra virksomheten er ulovlig.

Selskapet bak Bilpris.net er kun registrert med en postboksadresse i Norge. Markedsføringen har for øvrig svært mange likhetstrekk med markedsføringen den svenske Konsumentombudsmannen (KO) tidligere har reagert på. Forbrukerombudet har derfor bedt svenske forbrukermyndigheter undersøke om det er snakk om de samme aktørene som står bak markedsføringen rettet mot norske forbrukere.


Les også:

Konsumentombudsmannens artikkel om bilpris.se
Konsumentombudsmannens artikkel om takseringstjenester

Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Steinarr Sommerset