Teleselskapene må skjerpe klagebehandlingen

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Teleselskapene må skjerpe klagebehandlingen

19.03.2012
Petter Ravne Bugten1

Kunder som vil klage på for høye telefonregninger som følge av at de er blitt fakturert for innholdstjenester de mener de ikke har bestilt, opplever i mange tilfeller at de ikke får den hjelpen de har krav på. Post- og teletilsynet ber teleselskapene skjerpe sine rutiner og behandle klagene etter regelverket. Mange selskap ber kundene ta direkte kontakt med innholdsleverandøren for å klage, men den praksisen er ikke tilstrekkelig, skriver Post- og teletilsynet på sine hjemmesider.

Forbrukerombudet har i flere år mottatt henvendelser fra forbrukere som har blitt fakturert for uønskede meldinger på sin mobiltelefonregning. I Forbrukerombudets klagestatistikk for 2011 var det også en klar økning i antallet klager på innholdstjenester til mobiltelefon. Mange forbrukere opplyser at de ikke får den hjelpen de har krav på fra teleoperatøren sin.

- Mange forbrukere plages fortsatt med dyre og uønskede innholdstjenester på mobilen. Det er viktig at teleoperatørene tar det ansvaret de skal, slik at forbrukerne ikke bare gir opp og betaler regningen, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Enklere for mange
Forbrukerombudet har jobbet med ulike problemstillinger knyttet til disse tjenestene i flere år, og har vært opptatt av at teleoperatørene, som formidlere av både tjenestene og betalingen, skal ta mer ansvar.

I forbindelse med den store økningen av klager i 2011, startet Forbrukerombudet en kartlegging av hvilken hjelp forbrukerne fikk av sin teleoperatør når de hadde problemer med disse tjenestene. Kartleggingen viste tydelig at forbrukerne ikke fikk den hjelpen de har krav på.

- Vi er derfor svært fornøyd med at Post- og teletilsynet nå tar tak i dette problemet. Nå blir det forhåpentligvis mye enklere for mange forbrukere å nå gjennom med sine klager, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Blir du belastet for uønskede innholdstjenester på mobilen din? Les hvordan du klager her.

Kontaktperson hos Forbrukerombudet:
Petter Ravne Bugten, fagdirektør

Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Hege Kristin Ulvin