Pass deg for falsk PC-hjelp!

Tips en venn

Mottakers e-post:
Din e-post:

Pass deg for falsk PC-hjelp!

27.03.2012

Forbrukerombudet har den siste tiden mottatt flere henvendelser om svindlere som utgir seg for å ringe fra Microsoft for å hjelpe forbrukere med et PC-problem.  Svindlerne forsøker å lure til seg brukernavn og passord eller kontroll over forbrukernes datamaskiner ved å hevde at maskinen er utsatt for en feil eller sikkerhetsrisiko. Forbrukerombudet advarer mot å gi fra seg informasjon til disse svindlerne.

- Dette er bare nok en metode sleipe svindlere bruker for å lure forbrukere, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Tar kontroll over din PC
De falske supportteknikerne hevder at de kan hjelpe deg med å rette på et problem de påstår at du har på din datamaskin. Du henvises deretter til en nettside som gjør det mulig for svindlerne å ta kontroll over maskinen. De falske supportteknikerne snakker engelsk, og opptrer i følge forbrukere som har kontaktet Forbrukerombudet profesjonelt og med stor troverdighet.

- Microsoft ringer aldri uoppfordret til forbrukere. Legg på røret hvis du får en slik oppringning, sier Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge.
 
Microsofts hjemmeside finner du tips om hvordan du bør forholde deg dersom du har fulgt svindlernes instrukser.

Ikke gå i fella
Falske PC-hjelp er bare ett av mange eksempler på hvordan kreative svindlere forsøker å lure til seg personopplysninger, betalingsinformasjon og informasjon om brukernavn og passord til viktige tjenester du bruker på internett.

Forbrukerombudets «svindelgalleri» gir deg mer informasjon om hvordan du kan avsløre ulike velkjente typer nettsvindel.

Kontaktpersoner hos Forbrukerombudet:
Sverre McSeveny-Åril, fagleder (Tlf: 917 68 366)

Forbrukerombudet, Sandakerveien 138, 0484 Oslo | Tlf 23 400 600 | Faks 23 400 601 | Nettredaktør: Hege Kristin Ulvin